Ο στόχος της Ελλάδας να αποκτήσει νέα μαχητικά αεροσκάφη και να αναβαθμίσει την υπάρχουσα αεροπορική της δύναμη θα μπορούσε να δώσει στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία (HAF) ένα πολύ δυνατό ποιοτικό πλεονέκτημα έναντι της Τουρκίας μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 2020.

Η Ελλάδα και η Τουρκία είναι σήμερα εγκλωβισμένες σε μια όλο και πιο τεταμένη και επικίνδυνη αντιπαράθεση στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο για τα δικαιώματα στη γεώτρηση υδρογονανθράκων και την οριοθέτηση των θαλάσσιων συνόρων τους.

Εν μέσω αυτών των εντάσεων, η Αθήνα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τη σύμμαχό της Γαλλία για μελλοντικές συμφωνίες όπλων που θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν και την προμήθεια των τεράστιων γαλλικών αεροσκαφών Dassault Rafale “4,5 γενιάς”.

“Βρισκόμαστε σε συνομιλίες με τη Γαλλία, και όχι μόνο με τη Γαλλία, προκειμένου να αυξήσουμε το αμυντικό δυναμικό της χώρας μας”, δήλωσε Έλληνας αξιωματούχος στο Reuters στις αρχές Σεπτεμβρίου, προσθέτοντας ότι αυτές οι συνομιλίες περιλαμβάνουν “την αγορά αεροσκαφών”.

Οι δύο χώρες, όπως αναφέρουν τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης, έχουν ήδη καταλήξει σε συμφωνία για την πώληση 18 Rafale αν και αυτό δεν έχει επιβεβαιωθεί ακόμα. Σημειωτέον πως η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία χρησιμοποιεί ήδη τα γαλλικά Μirage 2000- 5. Αξίζει να σημειωθεί πως δεν είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα έχει δείξει ενδιαφέρον για την αναβάθμιση της αεροπορικής της δύναμης με πιο μοντέρνα αεροσκάφη. Ο Έλληνας Υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος είχε δηλώσει τον περασμένο Ιανουάριο-έπειτα από το ταξίδι του Έλληνα πρωθυπουργού στην Ουάσιγκτον-ότι η Ελλάδα σχεδιάζει να αποκτήσει από τις ΗΠΑ 24 αεροσκάφη F-35 5ης γενιάς έναντι $3 δισ. με την διαδικασία της εξαγορά να αναμένεται να ξεκινήσει μετά το 2024.

Ο υπουργός Άμυνας έφτασε στο σημείο να πει ότι η απόκτηση των F-35 θα προσδώσει στην Ελλάδα, “αεροπορική υπεροχή” έναντι της Τουρκίας, στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον.

Το ίδιο ισχυρίζεται και ο Τούρκος δημοσιογράφος Haluk Özdalga, τονίζοντας ότι η απόκτηση F-35 από την Ελλάδα, θα μετατρέψει το Αιγαίο σε μια “ελληνική λίμνη” και θα ανατρέψει τις ισορροπίες σε Ανατολική Μεσόγειο, Κύπρο και Μέση Ανατολή.

Η Ελλάδα έχει πάνω από 150 F-16 ενώ η Τουρκία έχει 245. Τον Δεκέμβριο ο Παναγιωτόπουλος είπε ότι ότι μέχρι το 2027, θα προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός 84 F-16 στην έκδοση “Viper”, έπειτα από την συμφωνία ύψους $1,5 δισ. με την Lockheed Martin.

Η ολοκλήρωση αυτής της αναβάθμισης θα δώσει αναμφίβολα σε αυτό το μεγάλο μέρος του ελληνικού στόλου των F-16 ένα ποιοτικό πλεονέκτημα έναντι του ποσοτικού πλεονεκτήματος της Τουρκίας η οποία διαθέτει παραλλαγές Block 30,40 και 50. Σύμφωνα με την Lockheed Martin, η Ελλάδα θα διαθέτει τότε, τα πλέον προηγμένα F-16 στην Ευρώπη.

Η Ελλάδα σύναψε ακόμη, συμφωνίες και με γαλλικές εταιρείες για την αναβάθμιση του μικρότερου στόλου της των Mirage 2000-5. Η αξία των συμβολαίων ανέρχεται στα 260 εκατ. ευρώ.

Όλα αυτά συμβαίνουν τη στιγμή που η Τουρκία αντιμετωπίζει προβλήματα με την προμήθεια νέων αεροσκαφών και τον εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων της.

Οι ΗΠΑ απέβαλαν την Τουρκία από το πρόγραμμα Joint Strike Fighter των F-35 λόγω της προμήθειας των ρωσικών S-400. Η Τουρκία πιθανότατα δεν θα λάβει τα αεροσκάφη εκτός εάν απομακρύνει όλο το σύστημα των S-400 από το στόλο της κάτι το οποίο δεν φαίνεται πιθανό να το κάνει. Επίσης δε φαίνεται πιθανό να ολοκληρώσει μέχρι το 2030, το πρόγραμμα των 5ης γενιάς αεροσκαφών TAI TF-X ούτε αναμένεται να προμηθευτεί 5ης γενιάς αεροσκάφη από άλλες χώρες όπως η Ρωσία την ίδια περίοδο.

Η Τουρκία επίσης ίσως δυσκολευτεί και στον εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος στόλου πολεμικών αεροσκαφών της καθώς αποκαλύφθηκε πρόσφατα ότι το Κογκρέσο από το 2018 μυστικά έχει μπλοκάρει τις αμυντικές συμφωνίες με την Τουρκία στις οποίες συμπεριλαμβάνεται, συμφωνία με την Lockheed Martin, και ο εκσυγχρονισμός 35 παλιών αεροσκαφών Βlock 30 F- 16.

Επίσης η Τουρκία ξεκίνησε να αποθηκεύει ανταλλακτικά για τα F-16 υπό τον φόβο των αμερικανικών κυρώσεων για την αγορά την ρωσικών S-400.